091118

Min brors lilla dötter fyller två år idag, det går fort.
Lilla Edith, lilltjejen är redan två år!

Sitter just nu och försöker plugga samhällskunskap, jobb och arbetsmarknad? Som vanligt förstår jag inte, men den här gången förstår jag mer än förra kapitlett, det är bara det att jag inte hittar svaren på alla frågorna. Som.. Varför man inte kan avskaffa all arbetslöshet? Hm. Men får väl sitta och läsa om och om igen, få se om jag får något svar.
Är hemma idag, ledig pga att jag skulle till doktorn idag.
Och magkatarr var det ja!
Var till doktorn idag, och enligt min beskrivning av mina besvär med magen så sa även farbror doktorn att jag har magkatarr, precis som både fredrik och mamma sagt. Så nu ska det bli ändring på det här, ska hämta ut någon medicin på apoteket lite senare. börjar bli trött på att inte ens kan åka buss längre.


Magkatarr kan ses som ett samlingsnamn för olika magbesvär. Dels kan magkatarren bero på en inflammation i magslemhinnan och kallas då för gastrit. Benämningen gastrit får bara användas efter utförd gastroskopi (specialundersökning av magsäcken). I övrigt benämns magkatarr ofta som dyspepsi, då är det frågan om en mer beskrivande diagnos som ges när patienten har smärtor i mellangärdet som varar i veckor till månader. Även de symptom som uppstår vid magsaftsreflux eller katarr i matstrupen tolkas ofta som magkatarr.

Vanliga symptom

-Smärta eller obehagskänsla i magtrakten
-Halsbränna
-Reflux- sura uppstötningar
-Tidig mättnadskänsla vid måltid
-Hungersug
-Illamående
-Känsla av orolig, bullrig och gasig mage

Uteslut eller minska ner på

-Stress
-Koffein (i till exempel kaffe, te, viss läsk- och chokladdryck)
-Alkohol
-Cigaretter
-Fet, salt, rökt, friterad, stekt eller starkt kryddad mat
-Oregelbundna måltider Stora, kaloririka måltider, ät hellre lite och ofta.
-Läkemedel som innehåller acetylsalicyra, vilket kan irritera magslemhinnan. Även läkemedel med ibuprofen kan förvärra magkatarr (dock i mindre utsträckning än acetylsalisyra).

Efterson man ska minska ner på:
Fet, salt, rökt, friterad, stekt eller starkt kryddad mat
Så kan man nästan inte äta någonting, bara kokt mat? Kul!
Men så blir det nog inte, jag kan inte låta bli såndär mat.

Nu ska jag kura ihop mig framför tvn och kanske dra mig till Fredrik lite senare.
Han är i borlänge just nu, men han hör väl av sig om ett tag. :)
Tack o hej.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0